Vanliga frågor och svar (FAQ)


Vad kännetecknar Vård Access?

Vi är en privatklinik med målsättning att erbjuda dig snabb tillgång till specialistvård. Det som särskiljer oss från andra privatkliniker är att alla våra läkare är yrkesverksamma, erfarna kliniker. Detta spelar roll då våra läkare har tillgång till kompetensutveckling, nätverk och håller sig uppdaterade inom bl a nya forskningsrön. Vi har högspecialiserad medicinteknisk utrustning som inte vanligtvis finns tillgängligt inom primärvården och därför kan vi utföra viktiga undersökningar redan under ditt första vårdbesök.


Vi erbjuder specialistvårdens resurser i ett personligt och tryggt format. Och vi har ett engagerat team som ser till att din resa i vårdflödet löper på bekymmersfritt.


Jag har en sjukvårdsförsäkring och vill boka tid hos er, hur gör jag?

Bokning av tid för dig som har en sjukvårdsförsäkring ska ske enligt ditt försäkringsbolags rutiner. Oftast innebärandes att du ska kontakta vårdplaneringen hos ditt bolag. Vi samarbetar med flera försäkringsbolag och de kan boka tid direkt utan mellanhänder då vårt bokningssystem är fullt integrerad med försäkringsbolagens vårdplanering. 


Vilka alternativ står till buds om jag behöver en högre vårdnivå?

Vi har omfattande möjligheter till undersökning, utredning, blodprover och bilddiagnostik. Vi samarbetar med de rikstäckande aktörerna Unilabs och Evidia Röntgen. 


Om du som en del av ditt vårdbesök eller utredning hos oss behöver remitteras till en högre vårdnivå eller till ett ingrepp vi inte kan tillhandahålla hjälper vi dig vidare i vårdkedjan. Har du en sjukvårdsförsäkring remitterar vi dig vidare till ditt försäkringsbolags vårdplanering som planerar in den fortsatta handläggningen.  


Om du är privatbetalande patient hjälper vi dig med underlag i form av journalutdrag, röntgensvar, resultat av blodprovsanalyser m.m. som du använder för en egenremiss till den offentliga vården. Vill du även fortsatt betala för den högre vårdnivån privat ordnar vi med remiss och planering med mottagande vårdgivare. Alldeles oavsett vägleder vi dig vidare och håller kontakten med dig i syfte att vinnlägga oss om att du får den vård du är i behov av. 


Kan ni skicka mig provsvar eller journalutdrag via e-post?

Vi skickar aldrig känsliga personuppgifter oskyddat (okrypterat) via e-post. Däremot kan vi skicka dem med krypterad e-post som kräver lösenord, eller via vår digitala tjänst vårdrummet där du loggar in med mobilt Bank-ID och tar del av kallelser, journalutdrag, provsvar m.m. om du så önskar. 


Hur kan jag betala hos er?

Privatpersoner kan betala med kort (ej AMEX) och via Swish. Företagskunder kan betala mot faktura. 


Hur kan jag komma i kontakt med kliniken?

Vi sätter stor vikt vid att våra kunder kan nå oss, oavsett om det gäller något så enkelt som en ombokning, eller om de är i behov av råd av våra sjuksköterskor. Eller om du behöver komma i kontakt med behandlande läkare. Vår målsättning är att du alltid kan nå oss helgfria vardagar mellan kl. 08.00-17.00. Vi har inget TeleQ utan sätter stort värde i att svara på alla samtal. Ni kan också skicka e-post till oss (uppge inte känsliga personuppgifter). Vi återkopplar alltid inom ett dygn, men oftast snabbare än så.